Joannis Eusebii Nierenbergii Madritensis, Ex Soc. Jesu De Adoratione In Spiritu Et Veritate Libri Quatuor : In Quibus Totius Spiritualis Vitae, Imitationis Christi, & Theologiae Mysticae Nucleus eruitur, ex SS. Patribus, & Spiritualissimis Viris, Diadocho Dorotheo, Climaco, rusbrochio, Susone, Thaulero, Kempis, & Gersone : nonnulla pie & essicaciter adduntur. Editio post varias exteras in Germania secunda. Editio secunda
Nieremberg, Juan Eusebio španielsky jezuita * 9.9.1595 - † 7.4.1658
Joannis Eusebii Nierenbergii Madritensis, Ex Soc. Jesu De Adoratione In Spiritu Et Veritate Libri Quatuor : In Quibus Totius Spiritualis Vitae, Imitationis Christi, & Theologiae Mysticae Nucleus eruitur, ex SS. Patribus, & Spiritualissimis Viris, Diadocho Dorotheo, Climaco, rusbrochio, Susone, Thaulero, Kempis, & Gersone : nonnulla pie & essicaciter adduntur. Editio post varias exteras in Germania secunda. Editio secunda - Augustae Vindelic. [Augsburg] Sumptibus Matthaei Rieger, Bibl. MDCCLVI. [=1756] - [10], 449, [27] s 145x85x35 Impressum, prefácia, vinety, vlysy, ozdobné linky, živé záhlavie, kustódy Dedikácia : Joanni Ludovico de Laloo Väzba : doska potiahnutá hnedou usňou, predná a zadná doska zdobená ozdobným zlatým portálovým rámom, resp. rámová kompozícia na doske, natieraná červená oriezka, chrbát zdobený ornamentálnou zlatou slepotlačou, na chrbte meno autora a titul diela Proveniencia : rkp. ex libris za predsádkou „+ Carolus Palics. Cant & Can. Neosol.“ Pod tým „Ex Libris Branislav Joseph Dado“
o autorovi: Životopis Nieremberg sa narodil v Madride nemeckým rodičom. Jeho otec bol Tirolčan a matka Bavorka. Študoval klasiku na kráľovskom dvore, vedu v Alcalá a kanonické právo v Salamanke. V roku 1614 vstúpil do Spoločnosti Ježišovej (jezuitov), proti vôli svojho otca, ktorý ho nakoniec prinútil opustiť noviciát vo Villagarcíi. Zostal pevný vo svojom odhodlaní a bolo mu dovolené vrátiť sa do Madridu, aby dokončil podmienku. Študoval gréčtinu a hebrejčinu na Colegio de Huete, umenie a teológiu v Alcalá a v roku 1623 bol vysvätený a v roku 1633 zložil sľub. Na Colegio Imperial de Madrid vyučoval šestnásť rokov humanitné a prírodné vedy a tri roky Sväté písmo. Ako riaditeľ duší bol veľmi vyhľadávaný, kráľovský príkaz ho vymenoval za spovedníka vojvodkyne z Mantovy, vnučky Filipa II. Pozoruhodný svojím príkladným životom, bol neúnavným robotníkom a jedným z najplodnejších spisovateľov svojej doby. Pripisuje sa mu sedemdesiattri tlačených a jedenásť rukopisných diel, z ktorých najmenej dvadsaťštyri je v latinčine. Jeho diela sa vyznačujú svojou erudíciou, pričom tie v španielčine sa podľa Capmanyho vyznačujú ušľachtilosťou a čistotou dikcie, stručnými, dobre prepletenými frázami, silnými metaforami a živými obrazmi. Španielska akadémia uvádza jeho meno v "Diccionario de Autoridades". V oddaných kruhoch bol vysoko uznávaný ako autor De la afición y amor de Jesús (1630) a De la afición y amor de María (1630), ktoré boli preložené do arabčiny, holandčiny, francúzštiny, nemčiny, taliančiny a latinčiny. Tieto diela, spolu s Prodigios del amor divino (1641), sú dnes zabudnuté, ale Nierembergova verzia (1656) Imitácie je stále obľúbená a jeho veľavravné pojednanie De la hermosura de Dios y su amabilidad (1649) je posledným klasickým prejavom mystiky v španielskej literatúre. Nieremberg vydal niekoľko kníh o prírodnej histórii, v ktorých tradičné aristotelovské koncepcie mali tendenciu byť nahradené neoplatónskym prístupom k prírode. [4] Živo sa zaujímal o nové živočíšne a rastlinné druhy z Ameriky a konzultoval mnoho rukopisných zdrojov pochádzajúcich spoza Atlantiku, vrátane nepublikovaných prác Francisca Hernándeza o mexických liečivých rastlinách. Diela Historia natvrae, maxime peregrinae (libris XVI). 1635.Príkladné životy a úctyhodné spomienky niektorých jasných mužov Spoločnosti Ježišovej (štvrtý zväzok). 1647. • Diela a dni. Manuál pánov a kniežat; v ktorom sa s čistotou a prísnosťou navrhuje špekulácia a politické, ekonomické a partikulárne vykonávanie všetkých cností (Madrid, 1628) • Centuria de dictámenes prudentes (Quiñones, Madrid, 1641). • Prolusión a la doctrina e historia natural (Madrid, 1629). • Sigalion sive de sapientia mythica (Madrid, 1629; Lyon, 1642) • Zvláštna filozofia a prírodné problémy (Imprenta del Reino, Madrid, 1630) • Život slávneho patriarchu svätého Ignáca z Loyoly (Madrid, 1631) • De adoratione in spiritu et veritate (Antverpy, 1631) • De arte voluntatis (Lyon, 1631) • De la afición y amor de Jesús, (1630?; Madrid, 1632) • O Máriinom koníčku a láske... (1630?; Madrid, 1632) • Božský život a kráľovská cesta veľkej skratky k dokonalosti (Madrid, 1633; 1633) • Historia naturae, maxime peregrinae (v latinčine). Antverpy: Officina plantiniana. 1635. • Oculta Filosofía (Barcelona, 1645) • Zvedavá a okultná filozofia: prvá a druhá časť zázrakov prírody, skúmaná v rôznych prírodných otázkach... Tretí dojem pridaný tým istým autorom (Alcalá: Imprenta de María Fernández, a costa de Juan Antonio Bonet, 1649). • Kniha o živote ukrižovaného Ježiša, vytlačená v Jeruzaleme jeho krvou (Barcelona, 1634) • Trophaea mariana seu de victrice misericordia Deiparae, gefolgt von De virginitate S.S. Dei Matris apologetica dissertatio (Antverpy, 1638) • O ocenení a úcte Božej milosti, ktorú si pre nás Boží Syn zaslúžil svojou drahocennou krvou a umučením (Juan Sánchez, Madrid, 1638; Kráľovská a všeobecná nemocnica, Zaragoza, 1640) • Kompendium života V. P. Martina Gutiérreza (Madrid, 1639) • De la diferencia entre lo temporal y lo eterno a Crisol de Desengaños (Madrid, 1640, 1654; Imprenta Real, Madrid, 1675) • Práctica del Catechismo romano y doctrina cristiana (Diego Díaz de la Carrera, Madrid 1640, 1641; Imp. María de Quiñones, Madrid, 1646) • Život blahoslaveného a ctihodného otca Marcela Francisca Mastrilliho (Madrid, 1640) • Duchovné kvety, v ktorých je navrhnutých niekoľko veľmi užitočných bodov pre duše (Madrid, 1640) • Zázrak božskej lásky a jemnosti Boha s ľuďmi (Juan Sánchez, Madrid, 1641). • O kráse Boha a jeho láskavosti k nekonečným dokonalostiam božskej bytosti (Juan Sánchez, Madrid 1641) • Theopoliticus sive brevis illucidatio et rationale divinorum operum atque providentia humanorum (Antverpy, 1641) • Causa y remedio de los illes públicos (Francisco de Robles, Madrid, 1642) • Útecha svedomitých duší a ich liek (Madrid, 1642). • Názory ducha (Puebla de Los Angeles, 1642) • Pojednanie o mieste piesní Veni de Líbano Explicado de la perfeccion religiosa (Madrid: Francisco Maroto a costa de Francisco de Robles, mercader de libros, 1642) • Myšlienky cnosti u niektorých jasných mužov Spoločnosti Ježišovej, pre rehoľníkov Jej (v španielčine). Madrid: María de Quiñones. 1643. • Doctrinae asceticae sive spiritualium institutionum pandectae (Lyon, 1643) • Odchod do večnosti a príprava na smrť (Madrid, 1643) • O oddanosti a patronáte San Miguel (María de Quiñones, Madrid, 1643) • Cnostná koruna a korunovaná cnosť (Francisco Maroto, Madrid, 1643) • Del nuevo misterio de la piedra imßn y nueva descripción del globo terrestre (Madrid, 1643) • Náboženská obloha jasných hviezd u niektorých jasných mužov Spoločnosti Ježišovej (v španielčine). Madrid: Quiñones. 1644. • Česť veľkého patriarchu sv. Ignáca z Loyoly, zakladateľa Spoločnosti Ježišovej, v ktorej je navrhnutý jeho život, a jeho učeníka apoštola Indie sv. Františka Xaverského. so zázračnou históriou obdivuhodného otca Marcela Mastrilliho a správami o veľkom množstve synov samotného otca Ignáca, mužov najjasnejších vo svätosti, učení, skutkoch a obdivuhodných skutkoch v službe Cirkvi (v španielčine). Madrid: Quiñones. 1645. • Život Svätého Otca Francisca de Borja (v španielčine). Madrid: Maria de Quiñones. 1644. • Odchod do večnosti a príprava na smrť (Imprenta Real, Madrid, 1645) • Príkladné životy a úctyhodné spomienky niektorých jasných mužov Spoločnosti Ježišovej, z ktorých je vytvorený tento štvrtý zväzok (v španielčine). Madrid: Alonso de Paredes. 1647. • O stálosti v cnosti a prostriedkoch vytrvalosti (Madrid, 1647) • Listy ctihodného otca Juana Eusebia Nieremberga, rehoľníka Spoločnosti Ježišovej. Vydal Manuel de Faria y Sousa, rytier Kristovho rádu a kráľovského domu (Alonso de Paredes, Madrid, 1649) • Zbožnosť Najsvätejšej sviatosti (Madrid, 1649). • Hviezdna obloha Márie (Madrid, 1655) • Kresťanské diela otca Juana Eusebia Nieremberga, Zväzok I jeho románskych diel (Imprenta Real, Madrid, 1665) • Filozofické diela otca Juana Eusebia Nieremberga, zväzok III (Imprenta Real, Madrid, 1664) • Kresťanské diela (Lucas Martín de Hermosilla, Sevilla, 1686) • Život svätej Terézie od Ježiša (Madrid, 1882) Eponymy Španielski botanici Ruiz a Pavón (Hipólito Ruiz López a Jose Antonio Pavón y Jiménez) pomenovali po ňom atraktívnu rastlinu z čeľade tabakových Nierembergia vo svojich Flora Peruvianae, et Chilensis Prodromus (1794). pracovný preklad titulu diela: Ján Eusebius z Nierenbergu z Madridu zo Spoločnosti Ježišovej. O uctievaní Ježiša v duchu a pravde - Štvrtá kniha: V ktorej je objavené jadro celého duchovného života, napodobňovanie Krista a mystická teológia, od Svätých otcom a mystických mužov, Diadoché Doroteusa, Klimaka, Rusbrochia, Susone, Thaulero, Kempenského a Gersona + ďalší [?]. Druhé vydanie po rôznych zahraničných v Nemecku.
Didaché
Doroteus z Gazy
Ján Klimak
Jean Gerson
katolícka teológia
mystická teológia
mystika
spirituálna teológia
Susones
Thaulero
Tomáš Kempenský
Joannis Eusebii Nierenbergii Madritensis, Ex Soc. Jesu De Adoratione In Spiritu Et Veritate Libri Quatuor : In Quibus Totius Spiritualis Vitae, Imitationis Christi, & Theologiae Mysticae Nucleus eruitur, ex SS. Patribus, & Spiritualissimis Viris, Diadocho Dorotheo, Climaco, rusbrochio, Susone, Thaulero, Kempis, & Gersone : nonnulla pie & essicaciter adduntur. Editio post varias exteras in Germania secunda. Editio secunda - Augustae Vindelic. [Augsburg] Sumptibus Matthaei Rieger, Bibl. MDCCLVI. [=1756] - [10], 449, [27] s 145x85x35 Impressum, prefácia, vinety, vlysy, ozdobné linky, živé záhlavie, kustódy Dedikácia : Joanni Ludovico de Laloo Väzba : doska potiahnutá hnedou usňou, predná a zadná doska zdobená ozdobným zlatým portálovým rámom, resp. rámová kompozícia na doske, natieraná červená oriezka, chrbát zdobený ornamentálnou zlatou slepotlačou, na chrbte meno autora a titul diela Proveniencia : rkp. ex libris za predsádkou „+ Carolus Palics. Cant & Can. Neosol.“ Pod tým „Ex Libris Branislav Joseph Dado“
o autorovi: Životopis Nieremberg sa narodil v Madride nemeckým rodičom. Jeho otec bol Tirolčan a matka Bavorka. Študoval klasiku na kráľovskom dvore, vedu v Alcalá a kanonické právo v Salamanke. V roku 1614 vstúpil do Spoločnosti Ježišovej (jezuitov), proti vôli svojho otca, ktorý ho nakoniec prinútil opustiť noviciát vo Villagarcíi. Zostal pevný vo svojom odhodlaní a bolo mu dovolené vrátiť sa do Madridu, aby dokončil podmienku. Študoval gréčtinu a hebrejčinu na Colegio de Huete, umenie a teológiu v Alcalá a v roku 1623 bol vysvätený a v roku 1633 zložil sľub. Na Colegio Imperial de Madrid vyučoval šestnásť rokov humanitné a prírodné vedy a tri roky Sväté písmo. Ako riaditeľ duší bol veľmi vyhľadávaný, kráľovský príkaz ho vymenoval za spovedníka vojvodkyne z Mantovy, vnučky Filipa II. Pozoruhodný svojím príkladným životom, bol neúnavným robotníkom a jedným z najplodnejších spisovateľov svojej doby. Pripisuje sa mu sedemdesiattri tlačených a jedenásť rukopisných diel, z ktorých najmenej dvadsaťštyri je v latinčine. Jeho diela sa vyznačujú svojou erudíciou, pričom tie v španielčine sa podľa Capmanyho vyznačujú ušľachtilosťou a čistotou dikcie, stručnými, dobre prepletenými frázami, silnými metaforami a živými obrazmi. Španielska akadémia uvádza jeho meno v "Diccionario de Autoridades". V oddaných kruhoch bol vysoko uznávaný ako autor De la afición y amor de Jesús (1630) a De la afición y amor de María (1630), ktoré boli preložené do arabčiny, holandčiny, francúzštiny, nemčiny, taliančiny a latinčiny. Tieto diela, spolu s Prodigios del amor divino (1641), sú dnes zabudnuté, ale Nierembergova verzia (1656) Imitácie je stále obľúbená a jeho veľavravné pojednanie De la hermosura de Dios y su amabilidad (1649) je posledným klasickým prejavom mystiky v španielskej literatúre. Nieremberg vydal niekoľko kníh o prírodnej histórii, v ktorých tradičné aristotelovské koncepcie mali tendenciu byť nahradené neoplatónskym prístupom k prírode. [4] Živo sa zaujímal o nové živočíšne a rastlinné druhy z Ameriky a konzultoval mnoho rukopisných zdrojov pochádzajúcich spoza Atlantiku, vrátane nepublikovaných prác Francisca Hernándeza o mexických liečivých rastlinách. Diela Historia natvrae, maxime peregrinae (libris XVI). 1635.Príkladné životy a úctyhodné spomienky niektorých jasných mužov Spoločnosti Ježišovej (štvrtý zväzok). 1647. • Diela a dni. Manuál pánov a kniežat; v ktorom sa s čistotou a prísnosťou navrhuje špekulácia a politické, ekonomické a partikulárne vykonávanie všetkých cností (Madrid, 1628) • Centuria de dictámenes prudentes (Quiñones, Madrid, 1641). • Prolusión a la doctrina e historia natural (Madrid, 1629). • Sigalion sive de sapientia mythica (Madrid, 1629; Lyon, 1642) • Zvláštna filozofia a prírodné problémy (Imprenta del Reino, Madrid, 1630) • Život slávneho patriarchu svätého Ignáca z Loyoly (Madrid, 1631) • De adoratione in spiritu et veritate (Antverpy, 1631) • De arte voluntatis (Lyon, 1631) • De la afición y amor de Jesús, (1630?; Madrid, 1632) • O Máriinom koníčku a láske... (1630?; Madrid, 1632) • Božský život a kráľovská cesta veľkej skratky k dokonalosti (Madrid, 1633; 1633) • Historia naturae, maxime peregrinae (v latinčine). Antverpy: Officina plantiniana. 1635. • Oculta Filosofía (Barcelona, 1645) • Zvedavá a okultná filozofia: prvá a druhá časť zázrakov prírody, skúmaná v rôznych prírodných otázkach... Tretí dojem pridaný tým istým autorom (Alcalá: Imprenta de María Fernández, a costa de Juan Antonio Bonet, 1649). • Kniha o živote ukrižovaného Ježiša, vytlačená v Jeruzaleme jeho krvou (Barcelona, 1634) • Trophaea mariana seu de victrice misericordia Deiparae, gefolgt von De virginitate S.S. Dei Matris apologetica dissertatio (Antverpy, 1638) • O ocenení a úcte Božej milosti, ktorú si pre nás Boží Syn zaslúžil svojou drahocennou krvou a umučením (Juan Sánchez, Madrid, 1638; Kráľovská a všeobecná nemocnica, Zaragoza, 1640) • Kompendium života V. P. Martina Gutiérreza (Madrid, 1639) • De la diferencia entre lo temporal y lo eterno a Crisol de Desengaños (Madrid, 1640, 1654; Imprenta Real, Madrid, 1675) • Práctica del Catechismo romano y doctrina cristiana (Diego Díaz de la Carrera, Madrid 1640, 1641; Imp. María de Quiñones, Madrid, 1646) • Život blahoslaveného a ctihodného otca Marcela Francisca Mastrilliho (Madrid, 1640) • Duchovné kvety, v ktorých je navrhnutých niekoľko veľmi užitočných bodov pre duše (Madrid, 1640) • Zázrak božskej lásky a jemnosti Boha s ľuďmi (Juan Sánchez, Madrid, 1641). • O kráse Boha a jeho láskavosti k nekonečným dokonalostiam božskej bytosti (Juan Sánchez, Madrid 1641) • Theopoliticus sive brevis illucidatio et rationale divinorum operum atque providentia humanorum (Antverpy, 1641) • Causa y remedio de los illes públicos (Francisco de Robles, Madrid, 1642) • Útecha svedomitých duší a ich liek (Madrid, 1642). • Názory ducha (Puebla de Los Angeles, 1642) • Pojednanie o mieste piesní Veni de Líbano Explicado de la perfeccion religiosa (Madrid: Francisco Maroto a costa de Francisco de Robles, mercader de libros, 1642) • Myšlienky cnosti u niektorých jasných mužov Spoločnosti Ježišovej, pre rehoľníkov Jej (v španielčine). Madrid: María de Quiñones. 1643. • Doctrinae asceticae sive spiritualium institutionum pandectae (Lyon, 1643) • Odchod do večnosti a príprava na smrť (Madrid, 1643) • O oddanosti a patronáte San Miguel (María de Quiñones, Madrid, 1643) • Cnostná koruna a korunovaná cnosť (Francisco Maroto, Madrid, 1643) • Del nuevo misterio de la piedra imßn y nueva descripción del globo terrestre (Madrid, 1643) • Náboženská obloha jasných hviezd u niektorých jasných mužov Spoločnosti Ježišovej (v španielčine). Madrid: Quiñones. 1644. • Česť veľkého patriarchu sv. Ignáca z Loyoly, zakladateľa Spoločnosti Ježišovej, v ktorej je navrhnutý jeho život, a jeho učeníka apoštola Indie sv. Františka Xaverského. so zázračnou históriou obdivuhodného otca Marcela Mastrilliho a správami o veľkom množstve synov samotného otca Ignáca, mužov najjasnejších vo svätosti, učení, skutkoch a obdivuhodných skutkoch v službe Cirkvi (v španielčine). Madrid: Quiñones. 1645. • Život Svätého Otca Francisca de Borja (v španielčine). Madrid: Maria de Quiñones. 1644. • Odchod do večnosti a príprava na smrť (Imprenta Real, Madrid, 1645) • Príkladné životy a úctyhodné spomienky niektorých jasných mužov Spoločnosti Ježišovej, z ktorých je vytvorený tento štvrtý zväzok (v španielčine). Madrid: Alonso de Paredes. 1647. • O stálosti v cnosti a prostriedkoch vytrvalosti (Madrid, 1647) • Listy ctihodného otca Juana Eusebia Nieremberga, rehoľníka Spoločnosti Ježišovej. Vydal Manuel de Faria y Sousa, rytier Kristovho rádu a kráľovského domu (Alonso de Paredes, Madrid, 1649) • Zbožnosť Najsvätejšej sviatosti (Madrid, 1649). • Hviezdna obloha Márie (Madrid, 1655) • Kresťanské diela otca Juana Eusebia Nieremberga, Zväzok I jeho románskych diel (Imprenta Real, Madrid, 1665) • Filozofické diela otca Juana Eusebia Nieremberga, zväzok III (Imprenta Real, Madrid, 1664) • Kresťanské diela (Lucas Martín de Hermosilla, Sevilla, 1686) • Život svätej Terézie od Ježiša (Madrid, 1882) Eponymy Španielski botanici Ruiz a Pavón (Hipólito Ruiz López a Jose Antonio Pavón y Jiménez) pomenovali po ňom atraktívnu rastlinu z čeľade tabakových Nierembergia vo svojich Flora Peruvianae, et Chilensis Prodromus (1794). pracovný preklad titulu diela: Ján Eusebius z Nierenbergu z Madridu zo Spoločnosti Ježišovej. O uctievaní Ježiša v duchu a pravde - Štvrtá kniha: V ktorej je objavené jadro celého duchovného života, napodobňovanie Krista a mystická teológia, od Svätých otcom a mystických mužov, Diadoché Doroteusa, Klimaka, Rusbrochia, Susone, Thaulero, Kempenského a Gersona + ďalší [?]. Druhé vydanie po rôznych zahraničných v Nemecku.
Didaché
Doroteus z Gazy
Ján Klimak
Jean Gerson
katolícka teológia
mystická teológia
mystika
spirituálna teológia
Susones
Thaulero
Tomáš Kempenský
