| 000 | 02031nam a2200229Ia 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 005 | 20250322163656.0 | ||
| 008 | 250322s9999||||xx |||||||||||||| ||und|| | ||
| 020 | _a9788055116471 | ||
| 100 |
_aKállay, Karol _9834 |
||
| 245 | 0 |
_aChrámy, drevené kostolíky na Slovensku _cKarol Kállay, Marián Gavenda, Miloš Dudáš |
|
| 260 |
_aBratislava _b Ikar _c2009 |
||
| 300 |
_a174 s _b31 cm |
||
| 500 |
_a[Papierový prebal], V spontánnych prejavoch tvorcov drevených kostolíkov sa harmonicky spája duchovné i umelecké dedičstvo Východu i Západu. Z tristo sa ich zachovalo asi päťdesiat. Vyrástli pred niekoľkými storočiami uprostred lesov severovýchodu Slovenska. Tvorili a tvoria posvätný priestor, ktorý vyznieva v plnom zmysle a bohatosti až vtedy, keď sa v ňom slávi liturgia, pre ktorú vznikli. Pre starobylosť i aktuálne posolstvo "vyjadrujúce multikonfesionálnu a multikulturálnu symbiózu" bolo v júli 2008 osem z nich zaradených aj do svetového kultúrneho dedičstva medzinárodnej organizácie UNESCO. Tri štvrtiny zo všetkých zachovaných kostolíkov slúžia gréckokatolíckemu obradu, v ktorom je centrálnym miestom svätyňa oddelená ikonostasom, najkrajším a symbolicky najbohatším prvkom týchto chrámov. Práve ten je aj dominantou fotografií Karola Kállaya a sprievodného meditačného slova Mariána Gavendu. Fotografie i reflexie učia medzi riadkami bežnej reality života čítať duchovné posolstvá. V tom spočíva originálne podanie i stále nová aktuálnosť tohto diela. Knihu dopĺňajú texty Miloša Dudáša, ktorý čitateľovi približuje architektúru drevených kostolíkov. _cimportováno z intranetu; 8595 |
||
| 650 |
_adrevené kostolíky _9281 |
||
| 650 |
_aGeografia. Zemepis. Výskum Zeme a jednotlivých krajín. Cestovanie. Oblastný zemepis _9141 |
||
| 650 |
_aHistória _98758 |
||
| 650 |
_avýchod Slovenska _9544 |
||
| 700 |
_aDudáš, Miloš _94269 |
||
| 700 |
_aGavenda, Marián _9466 |
||
| 942 |
_2SMP _cTEXT |
||
| 999 |
_c14863 _d14863 |
||