000 04440nam a2200217Ia 4500
005 20250802194223.0
008 250802s9999||||xx |||||||||||||| ||und||
041 _alat
_hspa
100 _aLudovici de Ponte
_cšpanielsky jezuitský kňaz, teológ a asketický spisovateľ
_d* 1557 - † 16.2.1624
_914932
245 0 _aBibliotheca Ascetica Mystica Meditationes de praecipuis fidei nostrae mysteriis
_bCompletens meditationes de mysteriis passionis Domini nostri Iesu Christi ab eius ultimo ascensu ad Ierusalem usque ad sepulturam inclusive.
260 _aFriburgi Brisgoviae [Freiburg im Breisgau]
_bSumptibus Herder
_cMCMIX [=1909]
300 _a468 s
_c170x115x25
_eImpressum, tlačené marginálie v latinčine, pozn. pod čiarou, paginácia, živé záhlavie Zošľachtený papier, technika a typ = ; Pokryv: ; Predsádka: ; Oriezka: máčaná s hrebeňovým a striekaným vzorom, zapustená predná oriezka Väzba: celo-plátená, brožovaná, lepenka, rámová kompozícia na doske ; Chrbát: zaoblený chrbát, na čiernom podklade text – názov diela a číslo zv. ; Proveniencia: rkp. ex libri za predsadkou rkp ceruzk. nečitat. podpis, na titul. strane „Ex Libris Branislav Joseph Dado“ a pečiatka „Jozef Čeman – rím.kat. kaplán“
490 _aBibliotheca Ascetica Mystica
_vPars IV
500 _aautor: Syn hovorcu kancelárie Valladolid Alonsa de la Puente a Maríe Vázquezovej. Druhé zo štyroch detí, mal staršiu sestru a dvoch mladších bratov, všetci traja boli dominikánski rehoľníci. V roku 1572 získal titul bakalára umenia a filozofie na univerzite vo Valladolide, tam aj začal študovať teológiu, ktorú zanechal, aby 2. decembra 1574 vstúpil do Spoločnosti Ježišovej. V noviciáte v Medine del Campo mal za učiteľa otca Baltasara Álvareza, ktorému neskôr venoval životopis. Potom odišiel do školy San Ambrosio vo Valladolide, kde mal za učiteľa a duchovného vodcu otca Francisca Suáreza. V rokoch 1578 až 1579 pôsobil na univerzite v Oñate (Guipúzcoa), kde sa vzdelával v teológii, a potom vo Villagarcía de Campos, kde sa opäť stretol s otcom Baltasarom Álvarezom, aby strávil rok tretej skúšobnej doby, po ktorej bol vysvätený za kňaza na kolégiu San Ambrosio. Potom bol poslaný na univerzitu v Salamanke. V rokoch 1585 až 1589 sa vrátil do Villagarcía de Campos ako majster novicov a prorektor a v rokoch 1594 až 1596 do kolégia San Ambrosio ako magister teológie a rektor. Potom bol hosťom škôl provincie na žiadosť otca generála Claudia Acquavivu, lektor na kolégiu v Oviede a opäť rektor v San Ambrosio v roku 1601, ale o rok neskôr rezignoval na túto funkciu kvôli svojmu krehkému zdravotnému stavu. Od tej chvíle sa jeho učiteľská a riadiaca činnosť obmedzila a definitívne sa skončila v roku 1608, keď zastával pozíciu hosťa na anglickom kolégiu v San Albano a odvtedy sa venoval písaniu a duchovnému vedeniu. Luis de la Puente bol autorom veľmi vplyvných diel, ktoré boli preložené do mnohých jazykov, vrátane Meditácie o tajomstvách našej svätej viery v dvoch zväzkoch, 1605-1607, kompendium kresťanskej teológie preložené do niekoľkých jazykov vrátane arabčiny a čínštiny; Duchovný sprievodca, vydaný v roku 1609 a znova v roku 1614, kde obhajoval modlitbu a umŕtvovanie ako protijed proti kvietistickým prúdom, ktorého dvanásť vydaní bolo preložených do francúzštiny; O dokonalosti kresťana vo všetkých jeho stavoch, v štyroch zväzkoch, vydaných v rokoch 1612 až 1616, kde sa na začiatku zaoberal kresťanskou dokonalosťou v sekulárnom štáte; Život otca Baltasara Álvareza, rehoľníka Iesúsovej spoločnosti, 1615, považovaný za najčítanejšiu knihu Luisa de la Puente po jeho Meditáciách, v ktorých predstavil otca Álvareza ako vzor duchovného učiteľa; Expositio moralis in Canticvm Canticorvum, Kolín nad Rýnom, 1622, Duchovné direktórium svätých sviatostí, 1625 a Obdivuhodný život ctihodnej Panny Márie Doña Marina de Escobar, ktoré vyšli po smrtne v Madride v rokoch 1665 a 1673. Jeho spisy boli schválené v roku 1714, v priebehu procesu blahorečenia, ktorý bol prerušený po zrušení Spoločnosti Ježišovej v roku 1773.
590 _aBranislav Joseph Dado
590 _aJozef Čeman
650 _akatolícka teológia
_9496
650 _ameditácie
_9594
700 _aLehmkuhl, Augustini
_914933
999 _c15791
_d15791